Θεωρείται ένα από τα ομορφότερα γλυπτά της ελληνιστικής περιόδου.
Tα φίδια έχουν τυλίξει το Λαοκόωντα και τους γιούς του.
Οι θεοί τον τιμωρούν με φρικτό θάνατο για τις ιεροσυλίες που είχε διαπράξει.
Παρότι ήταν ιερέας στο ναό του Απόλλωνα, όχι μόνο παντρεύτηκε αλλά και συνευρέθηκε με τη γυναίκα του μπροστά στο άγαλμα του θεού!
Σαν να μην έφτανε αυτή η αμαρτία, τόλμησε να προειδοποιήσει τους Τρώες για τον επικίνδυνο Δούρειο Ίππο, πετώντας το ακόντιό του πάνω στο ξύλινο άλογο.
Οι συστροφές του καλογυμνασμένου του σώματος και η αγωνία στο πρόσωπο δείχνουν το φοβερό του μαρτύριο.
Ένα χαρακτηριστικό δείγμα ελληνιστικής τέχνης με μορφές όπου προβάλλεται ο συναισθηματικός κόσμος, ενώ είναι ξεκάθαρη η στροφή στο ατομικό / υποκειμενικό.
Το πρωτότυπο φτιάχτηκε τον 1ο αιώνα π.Χ. από τους Ρόδιους καλλιτέχνες
Αγήσανδρο, Αθηνόδωρο και Πολύδωρο.
Ρωμαϊκό αντίγραφο του έργου του 1ου αιώνα μ.Χ. βρέθηκε το 1506 στα ερείπια του ανακτόρου του Τίτου.
Ο φιλότεχνος πάπας Ιούλιος Β' το αγόρασε και ανέθεσε στον Μιχαήλ Άγγελο τη συμπλήρωσή του.
To 2005 η ιστορικός τέχνης στο Columbia University, Lynn Catterson, υποστήριξε σε άρθρο της στο Αrtibus et Historiae
ότι το γλυπτό μπορεί να είναι του ίδιου του Μιχαήλ Άγγελου!
Mια μελέτη με μολύβι του Michelangelo Buonarroti του 1501 που αναπαριστά έναν αντρικό κορμό την παρακίνησε να γράψει την αμφιλεγόμενη υπόθεσή της.
O διάσημος αναγεννησιακός γλύπτης που μας έχει χαρίσει τον υπέροχο "θνήσκοντα δούλο" πάντως μας δείχνει μια τελική σκηνή πριν το θάνατο
τελείως διαφορετική:
Ο εξίσου ρωμαλέος νέος έχει εδώ παραδοθεί, σχεδόν απολαμβάνει την απολύτρωση από ένα μάταιο αγώνα.
Στο σώμα του βλέπουμε τη γλυκήτητα της ομορφιάς του ανθρώπινου σώματος, όχι τον τιτάνιο μέχρι τελευταίας στιγμής αγώνα του Λαοκόωντα.
O El Greco εμπνεύστηκε από το γλυπτό και δημιούργησε τη δική του
ελαιογραφία το 1614.
Ο φιλόσοφος Lessing έγραψε την αισθητική πραγματεία
Laokoon [Λαοκόων ή για τα όρια της ζωγραφικής και της ποίησης.]
για τις διαφορετικές δυνατότητες των μορφών τέχνης ανάλογα με τα "φυσικά σημεία" που έχουν στη διάθεσή τους.
Βίντεο της ακαδημίας Khan:
Laocoön and his Sons, early first century C.E.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
σύμπλεγμα Λαοκόωντος (2007). Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Larousse Britannica. Τόμος 32, σ. 291-292, Αθήνα: Πάπυρος Γραφικαί Τέχναι
Beardsley, M. C. (1989). Ιστορία των αισθητικών θεωριών. Αθήνα: Νεφέλη
[σελ. 152-154]
Gombrich, E. H. (1998). Το χρονικό της τέχνης. Β’ Έκδοση, μετάφραση της 16ης αγγλικής. Αθήνα : ΜΙΕΤ
[σελ. 111-113 και 313]
webliography
Beardsley, M. C. (1989). Ιστορία των αισθητικών θεωριών. Αθήνα: Νεφέλη
[σελ. 152-154]
Gombrich, E. H. (1998). Το χρονικό της τέχνης. Β’ Έκδοση, μετάφραση της 16ης αγγλικής. Αθήνα : ΜΙΕΤ
[σελ. 111-113 και 313]
webliography
Lynn Catterson Michelangelo's "Laocoön?" Artibus et Historiae, Vol. 26, No. 52 (2005), pp. 29-56
http://www.jstor.org/stable/20067096
Gotthold Ephraim Lessing Laokoon [Λαοκόων ή για τα όρια της ζωγραφικής και της ποίησης.]
Αγγλική μετάφραση
https://archive.org/details/laocoongott00lessuoft
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου