"Untitled 1991",
του Felix Gonzalez-Torres [1957 – 1996],
ασπρόμαυρη φωτογραφία σε πινακίδα [billboard] σε δρόμο
Ιστορικό
Το 1991 ο καλλιτέχνης στήνει 24 πινακίδες μ' αυτή τη φωτογραφία σε διάφορα σημεία στη Νέα Υόρκη. Πριν από λίγο καιρό ο ερωτικός του σύντροφος, ο Ross Laycock, έχει πεθάνει από AIDS.
Ένα άστρωτο κρεβάτι με κατάλευκα σεντόνια.
Κάποιοι προφανώς μόλις σηκώθηκαν απο 'κει και το άφησαν έτσι.
Όσοι γνώριζαν την προσωπική του τραγωδία θεώρησαν το έργο ως αφηρημένο μνημείο για τον νεκρό.
Τι θυμίζει; Ερωτική σκηνή. Νοσταλγία.
Μένει κάποιο αίσθημα μοναξιάς;
Μια αντίδραση στην ομοφοβική υστερία που είχε ξεσπάσει με αφορμή την τρομερή ασθένεια;
Στη συνέντευξη του στον Τομ Φόλαντ [που παραθέτω στη βιβλιογραφία, παρακάτω]
ο Γκονζάλες-Τόρες ομολογεί πως το κοινό του ήταν πρωταρχικά ο σύντροφός του, ο Ρος. Όλοι οι υπόλοιποι είμαστε απλά ευπρόσεκτοι στα έργα του.
Μα τώρα που πέθανε ο Ρος; Προς τι οι 24 πινακίδες;;
Νομίζω μια καθαρά προσωπική αντίδραση από τα τρίσβαθα της ψυχής του.
Μια λευκή κραυγή που φωνάζει στη διαπασών πόσο άσπιλη ήταν η αγάπη τους.
Πως δε θα τον ξεχάσει ποτέ, γι' αυτό κι αφήνει άστρωτο το κρεβάτι.
Και πιθανόν, σε δεύτερο πλάνο, η ευθύνη του φωτογράφου να αφυπνίσει το βαθιά νυχτωμένο πλήθος από ένα σωρό προκαταλήψεις, στερεότυπα και φοβίες γύρω από τη σεξουαλική συμπεριφορά...
webliography
ArtPress January 1995 Pages: 24 -32 Interview with Felix Gonzalez-Torres by Robert Storr
Tom Folland Felix Gonzalez-Torres, “Untitled” (billboard of an empty bed)
Tom Folland Felix Gonzalez-Torres, “Untitled” (billboard of an empty bed)
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Godfrey, T. (2001). Εννοιολογική Τέχνη. Αθήνα: Καστανιώτηςσελ. 7-11
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου