Κυριακή 24 Δεκεμβρίου 2017

Σημειώσεις στο 4ο κεφάλαιο του "Τι είναι αυτό που το λένε τέχνη" του Danto




Cedar Tavern located at 82 University Place Greenwich VillageNew York City
εκεί σύχναζαν αρκετοί αφηρημένοι εξπτρεσιονιστές
Δύσκολο σήμερα να κάνεις σύγκριση υπεροχής [paragone] μεταξύ των εικαστικών τεχνών:
γλυπτική, ζωγραφική, φωτογραφία, βίντεο, κολάζ, εγκατάσταση, performance art



99 Cent II Diptychon
φωτογραφία του Andreas Gursky που πουλήθηκε 3,34 εκατομμύρια δολάρια στο Sotheby's το 2007




The Execution of Lady Jane Grey    1831

πίνακας του  Paul Delaroche
"πάει, πέθανε η ζωγραφική"
αφού ζωγράφιζε ιστορικά γεγονότα που είχαν συμβεί αιώνες ΠΡΙΝ τα ζωγραφίσει,
πώς κινδύνευε η ζωγραφική του τέχνη από την έλευση τηςε φωτογραφίας;






La vestizione di san Guglielmo, 1620
Guerzino

"η Παναγία είναι τόσο παρούσα στον πίνακα ώστε ο πιστός νιώθει ότι απευθύνει την προσευχή του κατευθείαν σ' Εκείνη..."
σ. 144






peaches on a plate  1880
William Mason Brown
Aμερικανός προραφαηλίτης ζωγράφος
"να ζωγραφίσουν ό,τι βλέπουν αδιαφορώντας για τους συμβατικούς κανόνες της εικονοποιίας"
σ. 145

σαν να είχαν φιλοτεχνηθεί αε τη βοήθεια φωτογραφικής μηχανής







Andy Warhol, artist, New York, August 20, 1969
φωτογραφία του
Richard Avedon (1923 –2004)

"σε ένα πορτρέτο του Άβεντον το πρόσωπο δείχνει πολύ λιγότερο οικείο απ' ό,τι σε ένα ζωγραφικό πορτρέτο... διότι ο φωτογράφος σταματάει την κίνηση... η φωτογραφία δείχνει την οπτική αλήθεια αλλά δεν ανταποκρίνεται στην αντιληπτική αλήθεια..." 
σ. 147-8








Sir Isaiah Berlin
by Richard Avedon
bromide print, 1993
"η φωτογραφία απεικονίζει έναν αγνώριστο και άγνωστο σε μας γερο-γκρινιάρη..."
σ. 148







L'Exécution de Maximilien       1868

Édouard Manet

Ο Μανέ προσπαθούσε να αποδώσει το συμβάν όπως ακριβώς θα το είχε αποτυπώσει η φωτογραφία [αν είχε επιτραπεί η φωτογράφηση της εκτέλεσης του αυτοκράτορα Μαξιμιλιανού
]
σ. 149





                                η γέννηση [κάτω εκκλησία Ασίζι]
                                                                              Giotto di Bondone 




                        Femme nue au chien c. 1861–62
                                                            Gustave Courbet




               o νεκρός Χριστός με αγγέλους   1864

                                                          Édouard Manet

Από τον Τζότο ως τον Κουρμπέ το πρώτο που είχε να κάμει ο ζωγράφος ήταν να τρυπήσει μια επίπεδη επιφάνεια ώστε να δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση της τρίτης διάστασης. Αυτή η ψευδαίσθηση γινόταν αντιληπτή λίγο-πολύ σαν ένα είδος θεατρικής σκηνής όπου συνέβαιναν διάφορα, ενώ η επιφάνεια του πίνακα αντιμετωπιζόταν σαν το παράθυρο από το οποίο κάποιος κοίταζε τη σκηνή. Ωστόσο ο Μανέ άρχισε να φέρνει το σκηνικό του βάθους αυτής τς θεατρικής σκηνής στο προσκήνιο. Οι επίγονοί του συνέχισαν αυτή τη διαδικασία έτσι που πια σήμερα το βάθος να εφάπτεται με το παράθυρο, κλείνοντάς το ουσιαστικά και εμποδίζοντας τη θέα από αυτό. Σήμερα στο ζωγράφο δεν απομένει για να δουλέψει παρά μόνο το λίγο-πολύ αδιαφανές τζάμι του παραθύρου.


Clement Greenberg 1954
σ. 149-50






                                                              Gare Saint–Lazare 1873
                                                                  Édouard Manet

"παρατηρείται ένας κάποιος συνωστισμός των μορφών στο προσκήνιο..."
σ. 152






Ο Ναντάρ ανεβάζει τη φωτογραφία στο ύψος της τέχνης   1862
γελοιογραφία του
Honoré Daumier




 Cold Mountain I (Path)          1988-89 Brice Marden


sold at Sotheby's for $9,602,500

"... τις γκρίζες μονοχρωμίες του, την οποία είδα σαν το τέλος της περιόδου του μοντερνισμού.... έχει φέρει τις σκιές στο πρώτο πλάνο ώστε να συμπίπτουν με τις επιφάνειες των έργων του, ανάγοντας τις επιφάνειες σε θέματά του και μετατρέποντας τους πίνακές του σε αντικείμενα"
σ. 153





                                     Periscope (Hart Crane), 1962.

                Jasper Johns
Here Johns combined several of the motifs and symbols from his earlier paintings in a constrained palette of gray, black, and white. The upper right-hand corner of the painting contains half of a device circle.

"... απόλυτο γκρίζο πάνω σε γκρίζο. με σκιές από σκουρότερο γκρι που συναντάμε και σε καλλιτέχνες  όπως ο Τζονζ..."

σ. 153




φρούτα και κανάτα πάνω σε τραπέζι    1890-4
Paul Cézanne 

"η ιστορία του μοντερνισμού [κατά τον Γκρίνμπεργκ] είναι η ιστορία της μείωσης της απόστασης ανάμεσα στο φόντο και το πρώτο πλάνο..."
σ. 154




Le Talisman, l'Aven au Bois d'Amour 
 Paul Sérusier 1888
"οι Ναμπί έδωσαν έμφαση στις επιφάνειες πλακάτου χρώματος και στο διακοσμητικό στοι
χείο..."

"ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ: θρίαμβος των επίπεδων επιφανειών επί του ιλουζιονιστικού βάθους, που κορυφώνεται με το θρίαμβο του δισδιάστατου επί του τρισδιάστατου..."
σ. 154




Όμως....
ο μοντερνισμός συνεχίζεται και μετά τον Μάρντεν  από σύγχρονους ζωγράφους, όπως η Αλίζα Νάιζενμπόομ, που καθόλου δεν αναφέρει ο Ντάντο...
γιατί άραγε;


La Talaverita, Sunday Morning NY Times, 2016
Aliza Nisenbaum

"λείπει τόσο πολυ το βάθος που οι άνθρωποι στο πορτρέτο φαίνεται να ξεχυλίζουν από τον πίνακα"
άρθρο της Emily Liebert για τη ζωγράφο 
στο ARTFORUM OCT 2017 p. 233





Fading away    1858
Albumen silver print from glass negatives
Henry Peach Robinson 

ζωγραφική δε μένει προσκολλημένη στην αλήθεια των πραγμάτων....
δημιουργεί τη δική της αλήθεια....
το μολύβι της φύσης απλώς αποτυπώνει ό,τι βλέπει ο φακός, χωρίς δημιουργική φαντασία....
ο ζωγράφος χρησιμοποιεί τη φαντασία του για να δείξει τα πράγματα με το δικό του, ελάχιστα αντικειμενικό τρόπο...."
σ. 155

"Ο βικτωριανός φωτογράφος Ρόμπινσον, όμως, χρησιμοποίησε ηθοποιούς σε συγκινησιακές φορτισμένες στιγμές, τις οποίες φωτογράφισε, όπως η παραπάνω φωτογραφία με τη νέα γυναίκα που ξεψυχάει..."
σ. 156




Mimic (1982)

φωτογραφία
Jeff Wall



Picture for Women (1979)
Jeff Wall

"κατά τη μεταμοντερνιστική άποψη του φωτογράφου ό,τι λειτουργεί είναι και εντάξει"
σ. 156

A response to Manet's Un bar aux Folies Bergère, the Tate Modern wall text for Picture of Women, from the 2005–2006 exhibition Jeff Wall Photographs 1978–2004, outlines the influence of Manet's painting:

In Manet’s painting, a barmaid gazes out of frame, observed by a shadowy male figure. The whole scene appears to be reflected in the mirror behind the bar, creating a complex web of viewpoints. Wall borrows the internal structure of the painting, and motifs such as the light bulbs that give it spatial depth. The figures are similarly reflected in a mirror, and the woman has the absorbed gaze and posture of Manet’s barmaid, while the man is the artist himself. Though issues of the male gaze, particularly the power relationship between male artist and female model, and the viewer’s role as onlooker, are implicit in Manet’s painting, Wall updates the theme by positioning the camera at the centre of the work, so that it captures the act of making the image (the scene reflected in the mirror) and, at the same time, looks straight out at us.



SCREEN TEST
POSITIVE & NEGATIVE, 1966

Andy Warhol and Gerard Malanga 


" από τη στιγμή που δεν μπορεί να πει κανείς πως μια συγκεκριμένη μεταξοτυπία προέρχεται από το χέρι του Γουόρχολ ή του του Μάλανγκα.... "

"εξ άλλου ο Γουόρχολ αμφισβητούσε τον ίδιο το ρόλο του καλλιτέχνη ως δημιουργού του έργου τέχνης.."
σ. 157




Eskimo Curlew, 1976.
Frank Stella

"It's basically one color of paint," he says. "You have bits of canvas that are unpainted and you have these thick stretcher bars. So you see that a painting is an object; that it's not a window into something — you're not looking at a landscape, you're not looking at a portrait, but you're looking at a painting. It's basically: A painting is a painting is a painting. And it's what he said famously: What you see is what you see."











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου