Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

Γερμανικός εξπρεσιονισμός




                            κεφάλι ψαρά    1921
Max Pechstein
μέλος της "Γέφυρας" Die Brücke και της "Νέας Απόσχισης"   Neue Sezession 
τα έργα του διασύρθηκαν ως εκφυλισμένα το 1937 από τους Ναζί στην έκθεση Entartete Kunst 
σχέση με την πρακτικοτεχνική κουλτούρα των λαϊκών τάξεων



Emil Nolde
επιθετικά υβριστική παραμόρφωση
Ο υπουργός προπαγάνδας των Ναζί, Γκέμπελς, στη έκθεση εκφυλισμένης τέχνης του 1938 στο Βερολίνο.
Διακρίνονται οι πίνακες του Νόλντε "Ο Χριστός και η αμαρτωλή" και "Σοφές και μωρές παρθένες".
[Joseph Goebbels in der Ausstellung „Entartete Kunst“, 1938 Berlin. Links zwei Gemälde von Emil Nolde: Christus und die Sünderin und Die klugen und die törichten Jungfrauen,rechts eine Skulptur von Gerhard MarcksHeiliger Georg]



ο προφήτης    1912
Εμίλ Νόλντε



Männerbildnis    1919

πορτρέτο ανδρός   1919
αυτοπροσωπογραφία 
Erich Heckel (1883 - 1970)
κι άλλος "εκφυλισμένος"
επιρροή από τον Μουνχ



Die Straße, Berlin
Ernst Ludwig Kirchner, 1913
Öl auf Leinwand
120,6 × 91,1 cm
μη φυσιοκρατικά χρώματα, οι φιγούρες σαν να έχουν χαραχτεί πάνω σε ξυλογραφία, ενώ βέβαια είναι ελαιογραφία σε καμβά
επιμήκη σώματα, αδιαφορία για τις ανατομικές λεπτομέρειες
O Κίρχνερ ήταν πάντα σχεδιαστής
δε ζωγράφιζε με βάση το μοντέλο, αλλά ό,τι είχε βιώσει




"δρόμος στη Δρέσδη"    1908
προσπάθεια να αποδοθεί στους πίνακες η πραγματική ζωή

Ας θυμηθούμε ότι ο αυτοκράτορας Γουλιέλμος Β'  είχε δηλώσε περί τέχνης:
"... Η τέχνη που απλώς παρουσιάζει την αθλιότητα είναι αμάρτημα εναντίον του γερμανικού λαού..."
Λίγα χρόνια μετά, οι Ναζί φρόντισαν να "τακτοποιήσουν" τέτοιους "εκφυλισμένους" καλλιτέχνες!




o πειρασμός της Εύας
ελαιογραφία
Hans Baldung Grien     [1484-1545]
μαθητής του Albrecht Dürer
[αναγέννηση στο βορρά]



Noli me tangere    "μη μου άπτου"
Hans Baldung Grien




Stehende Hexe mit Ungeheuer
όρθια μάγισσα με τέρας
Hans Baldung Grien




ο θάνατος και η παρθένα
Hans Baldung


Ο Κίρχνερ θεωρούσε τη Γέφυρα ως "Νέους Γερμανούς" Neudeutsche. πίστευε πως
"η γερμανική δημιουργικότητα είναι θεμελιακά διαφορετική από την λατινική, Οι Λατίνοι (στο νότο) παίρνουν τη μορφή από το αντικείμενο όπως υπάρχει στη φύση, οι Γερμανοί δημιουργούν τη μορφή από τη φαντασία, από μία εσωτερική όραση, οι μορφές της ορατής φύσης λειτουργούν ως σύμβολα μόνον, η ομορφιά δεν αναζητάται στην εμφάνιση αλλά σε κάτι παραπέρα... "





Oskar Kokoschka μπροστά από προσωπογραφίες του


Ludwig Meidner 
τοπίο αποκάλυψης
1913

προφήτεψε τον Αρμαγεδώνα του Α'ΠΠ

θεωρείται από τους πιο χαρακτηριστικούς πίνακες του εξπρεσιονισμού





Max Beckmann
Η "νύχτα"    1919
λάδι σε καμβά
133 cm × 153 cm
Χαρακτηριστικός πίνακας της μεταπολεμικής εποχής
μαρτύρια χωρίς δόξα ή άλλη απολαβή, δεν υπάρχει διέξοδος ούτε για τους βασανιστές ούτε για τα θύματα...

Καθε έννοια Gemütlichkeit  (άνεσης) έχει ξυνίσει...

Ο Μπέκμαν έχει στοιχεία εξπρεσιονιστικά αλλά είχε προσδεθεί στο κίνημα Neue Sachlichkeit,
χαρακτηρίστηκε "πολιτιστικά Μπολσεβίκος" από τους Ναζί





γυναίκα με τσάντα   (1915)
Karl Schmidt-Rottluff 








Weisses Haus in Dangast,   1908


 Erich Heckel





δ
ύο κορίσια στο γρασίδι
Otto Müller (1874 – 1930) 



βιβλιογραφία
Argan, G. (2015). Η μοντέρνα τέχνη 1770-1970. Ηράκλειο: ΠΕΚ
Britt, D. (1989). Modern art. Impressionism to Post-Modernism. London: Thames & Hudson
Russell, J. (1981). The meanings of modern art. London: Thames & Hudson

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου